Handvaten open communicatie na patiëntveiligheidsincident
met dank aan VPP en LIGB
Belgische zorginstellingen missen een nationaal raamwerk rond open, transparante communicatie na een patiëntveiligheidsincident. Het Vlaams Patiëntenplatform en het Leuvens Instituut voor Gezondheidszorgbeleid werkten, samen met het NVKVV en andere beroepsorganisaties, een breed kader uit rond open disclosure met handvaten na een hele reeks incidenten.
Internationaal onderzoek toont aan dat 10 % van de opgenomen patiënten betrokken raakt bij een patiëntveiligheidsincident. In België ligt dat aantal op enkele duizenden incidenten met schade per jaar. Dit heeft een impact op de patiënt en zijn/haar familie, maar zeker ook op de betrokken zorgverlener en de organisatie. Eruit leren en erover praten zijn dus belangrijke factoren om de verwerking te bevorderen en de kwaliteit van de zorg te verbeteren.
Raamwerk
Open communicatie tussen zorgverleners en patiënten is cruciaal, maar berust nog te vaak op onzekerheid en taboe. En net dat wil dit raamwerk van het Vlaams Patiëntenplatform en het Leuvens Instituut voor Gezondheidszorgbeleid aanpakken. Met concrete antwoorden op vragen zoals:
- Welke informatie deel je met de patiënt en diens familie?
- Mag je je verontschuldigen?
- Hoe pas je open disclosure toe?
- Wie betrek je hier bij?
- Wat zijn de principes van open disclosure?
- Hoe verloopt een open disclosure proces?
Bij dit raamwerk hoort ook een diagram, als praktisch houvast met de belangrijkste principes van open disclosure.
Fundament om verder op te bouwen
Deze handvaten zijn bedoeld voor open disclosure binnen zorginstellingen, maar kunnen ook daarbuiten opgestart worden. Het VPP en LIGB stellen dan ook dat dit raamwerk nog kan uitgebreid worden naar andere contexten binnen de eerste lijn.
Het volledige rapport lees je hier. Het werd opgesteld met de hulp van Zorgnet-Icuro, Assuralia, VVOHAZ, VHH, Orde der Artsen en het NVKVV.